Turmeda | 24 Octubre, 2008 14:50 |
Anticorrupción atribuye a Montis, Morales y Vicens el lucrarse con el pelotazo de Son Oms, bien mediante una comisión en especie pagada por los pequeños propietarios de las fincas en forma del 15 por ciento de los solares recalificados, mediante parcelas urbanizables en el polígono para ellos mismos, y otros presuntos cohechos o sobornos.
De Vicens y su esposa, así como de la empresa tapadera de ambos: Metalumba, se han descubierto compras e inversiones por más de 732.000 euros en la pasada legislatura. El matrimonio adquirió un coche de lujo, por el que pagó 37.000 euros, un segundo vehículo de 17.700 euros; una vivienda con aparcamiento de 158.000 euros; un local, con aparcamiento y trastero de 139.000 euros; dos parkings y otro trastero por 21.000 euros, y una nave industrial por 360.000 euros. Todas estas operaciones se están rastreando. (Felipe Armendáriz)
ACOSO A LA CORRUPCIÓN. El principal imputado en son Oms invirtió 54.000 euros en un paraíso fiscal
Los investigadores descubren una cuenta de Vicens en las islas Caimán
El diputado y portavoz de UM compró bienes por 732.000 euros mientras era conseller de Territorio del Consell
FELIPE ARMENDÁRIZ/J. F. MESTRE. PALMA.
Los investigadores del caso Son Oms, la presunta trama de corrupción político-empresarial en torno a la génesis y explotación del polígono industrial del mismo nombre, han detectado una cuenta corriente en las islas Caimán a nombre de Bartomeu Vicens, el portavoz de Unió Mallorquina (UM) en el Parlament y principal imputado, y su esposa, Antònia Martorell. Los esposos Vicens invirtieron 54.000 euros en dicho paraíso fiscal y también compraron bienes por 732.000 euros, mientras el marido era conseller de Territorio del Consell de Mallorca en la pasada legislatura.
La Agencia Tributaria, la fiscalía anticorrupción y el grupo de Delincuencia Económica de la Policía, llevan meses rastreando el patrimonio, las operaciones financieras e inversiones de los Vicens y del resto de imputados, entre los que destacan el ex president del Parlament por UM, Maximilià Morales, el abogado y empresario Jaime Montis, y los también promotores Bernat Febrer y Miquel Munar Munar.
La posibilidad de que la cúpula del supuesto entramado tuviera cuentas en paraísos fiscales ya fue adelantada por DIARIO de MALLORCA y ahora se ha visto confirmada. Vicens y su esposa hicieron una serie de operaciones de tráfico de divisas para camuflar las inversiones de cartera por residentes en las islas Caimán. Estos movimientos de fondos se hicieron a finales del 2001 mediante una cuenta corriente abierta a nombre de los dos cónyuges.
Conseller e inversor
Los investigadores están tratando de esclarecer el origen de ese dinero y si el principal encausado pudo hacer otro tipo de operaciones en las Caimán u otros paraísos fiscales. Una de las principales tesis acusatorias de los fiscales anticorrupción, Juan Carrau y Pedro Horrach, en el caso Son Oms es que Vicens y Morales se prevalieron de su alta posición política como líderes de UM, de sus contactos con el Ayuntamiento de Palma y, en el caso del hoy diputado, de su cargo como conseller de Territorio del Consell de Mallorca para conseguir la recalificación de las fincas rústicas de Son Oms y aledaños en suelo urbanizable industrial.
Casa y nave industrial
Anticorrupción atribuye a Montis, Morales y Vicens el lucrarse con el pelotazo de Son Oms, bien mediante una comisión en especie pagada por los pequeños propietarios de las fincas en forma del 15 por ciento de los solares recalificados, mediante parcelas urbanizables en el polígono para ellos mismos, y otros presuntos cohechos o sobornos. De Vicens y su esposa, así como de la empresa tapadera de ambos: Metalumba, se han descubierto compras e inversiones por más de 732.000 euros en la pasada legislatura. El matrimonio adquirió un coche de lujo, por el que pagó 37.000 euros, un segundo vehículo de 17.700 euros; una vivienda con aparcamiento de 158.000 euros; un local, con aparcamiento y trastero de 139.000 euros; dos parkings y otro trastero por 21.000 euros, y una nave industrial por 360.000 euros. Todas estas operaciones se están rastreando.
Diario de Mallorca (21-X-08)
La situació de corrupció política a les Illes mai no havia arribat al grau del present. No volem dir que abans no existís. El que afirmam és que uns anys abans era secreta, amagada, no hi intervenia, potser per manca de proves, la Fiscalia Anticorrupció. Ara sortim a un cas de corrupció per setmana, amb implicats que formen part del més “selecte” de la classe política del règim. Qui no recorda els afers de la mà dreta de Catalina Cirer, Rodrigo de Santos, i els setanta mil euros gastats a cases de mal viure i drogues? Però també hem estat testimonis del judici a l’exbatle d’Andratx, Eugenio Higalgo, i els seus assessors i col·laboradors en les malifetes. (Miquel López Crespí)
Son Oms i la corrupció política a Mallorca

La situació de corrupció política a les Illes mai no havia arribat al grau del present. No volem dir que abans no existís. El que afirmam és que uns anys abans era secreta, amagada, no hi intervenia, potser per manca de proves, la Fiscalia Anticorrupció. Ara sortim a un cas de corrupció per setmana, amb implicats que formen part del més “selecte” de la classe política del règim. Qui no recorda els afers de la mà dreta de Catalina Cirer, Rodrigo de Santos, i els setanta mil euros gastats a cases de mal viure i drogues? Però també hem estat testimonis del judici a l’exbatle d’Andratx, Eugenio Higalgo, i els seus assessors i col·laboradors en les malifetes. Ben present en la memòria tenim encara el cas Rasputín, la història dels falsos certificats dels cavallistes, els 700.000 euros estafats per Damià Vidal, l’exdirector gerent de Bitel. I per si hi mancava cap cosa, no hi ha dia que en els mitjans de comunicació no surtin casos d’endolls de familiars i amics descoberts a qualsevol àrea de govern, les “assessories” i pagaments per treballs que mai no es lliuren al públic als més diversos aprofitats de tota mena i tot color.

Fins ara la majoria de casos de corrupteles tenien relació amb el govern i gestors del PP. És ara que la Fiscalia Anticorrupció afirma que els dirigents d´UM Bartomeu Vicens i Maximilià Morales empraren la seva influència política per a guanyar milers d’euros de forma il·legítima, exigint comissions en tèrboles operacions de requalifiació de terrenys. Com informa la premsa d’aquests dies, Bartomeu Vicens i Maximilià Morales utilitzaren el seu poder a Unió Mallorquina “per pactar amb els propietaris de les parcel·les que els cedissin el 15% de cada una de les finques a canvi d’obtenir la requalificació a terrenys urbanitzables. El Ministeri Públic també sosté que l’advocat Jaume Montis ‘ocultà’ (als propietaris de les parcel·les) la identitat d’ambdós dirigents d’UM, i alhora ‘es va fer figurar una sèrie de compravendes quan en realitat no va existir cap preu’”.
Bartomeu Vicens i Maximilià Morales són acusats per la Fiscalia Anticorrupció de la presumpta comissió de sis delictes: suborn, blanqueig de capitals, falsedat documental contra la Hisenda Pública, estafa i tràfic d’influències per la pilotada al polígon de Son Oms. Uns terrenys, com diuen els mitjans d’informació, “que patiren un increment espectacular del seu valor quan pasaren de no urbanitzables a urbanitzables”.
Mai no s’havien vist tants de casos de corrupció plegats a Mallorca. Molts ciutadans i ciutadanes sabien d’alguna malifeta de personatges sense principis i sense escrúpols, però que el grau d’aprofitament del poder polític sigui tan escandalós era mal d’imaginar. Tots aquests fets no ajuden gens ni mica a prestigiar la classe política sorgida en els anys de la restauració monàrquica, els professionals del romanço que han aconseguit bons sous i privilegis a partir dels pactes amb el franquisme reciclat en els anys de la transició. Qui podia imaginar que hi hagués tants pocavergonyes entre els postulants al vot ciutadà, aquells que diuen defensar i protegir els nostres interessos?
Esquerra Unida ha estat la primera a ser contundent amb aquest nou cas de corrupció, i en un dur comunicat fet públic aquests dies demana, molt justament, apartar de la vida pública les persones condemnades judicialment per casos de corrupció. Com diu la declaració d’aquest grup, cal “apartar de la vida pública, preventivament i sense que això signifiqui presumpció de culpabilitat, aquelles persones que estiguin implicades en casos de corrupció política per tal de mantenir el debat polític i el funcionament institucional lluny del debat sobre els casos de corrupció (que és el cas del portaveu d’UM)”.
Com deia el senador autonòmic Pere Sampol en referència al cas de presumpta corrupció que envolta Bartomeu Vicens: “És ben necessari que dimiteixi i començar a fer net en la vida política”. La premsa també ens informa que Sampol mostrà la seva satisfacció per l’actuació de la Fiscalia, que ha presentat querella criminal contra el diputat d’UM per suposat cobrament de comissions en la requalificació del polígon de Son Oms. També hem llegit que “el senador advertí que casos com aquest ‘eren de domini públic’ i responen a ‘la pràctica política dels partits conservadors’. ‘Hi ha fortunes que han nascut de la nit al dia’, digué Sampol, qui espera que Fiscalia ‘acabi amb aquesta xacra’”.
Els JEN-PSM insten Unió Mallorquina a exigir la dimissió de Bartomeu Vicens com a diputat. El secretari general dels Joves d’Esquerra Nacionalista (JEN), Antoni Noguera, explica en el comunicat fet públic per la seva organització que “els ciutadans deuen estar perplexos davant el trist espectacle de presumptes corrupteles que afecten els seus representants polítics, i que minven la confiança en l’exercici de la política. És hora que els partits facin passes decidides per renovar el compromís amb la transparència en la gestió pública”.
Llibres de l´escriptor Miquel López Crespí (Web Ixent)
Articles d´actualitat política de l´escriptor Miquel López Crespí
| « | Febrer 2026 | » | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| Dl | Dm | Dc | Dj | Dv | Ds | Dg |
| 1 | ||||||
| 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
| 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
| 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
| 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |